כיצד חידוד היכולת לשאול שאלות מועילה לנו?
אחת מהמיומנויות שפותחה עוד משחר ההיסטוריה היא שאלת שאלות. אנו נתקלים בשאלות רבות בחיי היום יום, בפגישות בעבודה, אבחון של רופא או פסיכולוג, שאלות של המורה המופיעות בשיעור ובשעורי הבית, שאלות במבחנים ושאלות סקרניות מצד הילדים. במאמר זה נכיר את היתרונות של ניסוח שאלות נכונות המותאמות לכל סיטואציה, ונגלה כי חידוד יכולת זו מסוגל להועיל לנו.
הסיבות שאנו שואלים
שאלות משמשות למגוון רחב של מטרות. חלקנו מתייעצים עם חברים כדי לקבל החלטה, כאשר מטרתנו לקבל חוות דעת נוספת המעניקה לנו נקודת השקפה שונה על סיטואציה שמטרידה אותנו. במקרה זה לשואל יש תשובה סובייקטיבית בנושא, והוא מעוניין להרחיב את מאגר התשובות האפשריות.
שאלה יכולה גם לשמש כחלק מתהליך הוראה או בחינה של ידע. למשל, כאשר מורה שואלת תלמיד שאלה בגאוגרפיה או היסטוריה, מטרתה לבחון את ידיעותיו בנושא. שאלות במהלך השיעור יכולות להיות שאלות פתוחות שבהן התלמיד יכול להרחיב על הנושא המדובר, או שאלות סגורות שהתשובה עליהן קצרה: כמו "כן", "לא", "בשנת 1909". גם התלמידים, מצדם, שואלים שאלות בזמן השיעור, ויכולים לשפר את הבנת החומר באמצעות עיבוד אקטיבי של המידע הניתן על ידי המורה. באוניברסיטה מרצים רבים מעודדים את התלמידים להשתתף ולשאול שאלות, כדי לחדד נקודות שלא הובנו ולהיות שותפים מלאים בשיעור.
סיטואציה נוספת היא בירור של רגשות, מצב פיזי או תחושות של האדם השני. למשל, במהלך טיפול פסיכולוגי ישאל המטפל כיצד הרגיש המטופל כאשר התמודד עם סיטואציה כואבת. בני זוג, עשויים לשאול אחד את השני כיצד הם מרגישים ביום העבודה. רופא יעניק את חוות דעתו הראשונית בהתאם לתשובה של מטופל.
איך אפשר לשאול שאלות בצורה טובה יותר?
סטודנטים ששואלים שאלות רבות את המרצה במהלך השיעור, ומרחיבים את ידיעותיהם, מצליחים בצורה טובה יותר בבחינות בסוף הסמסטר. אך לא כל שאלה שנענתה מסוגלת לקדם את הסטודנט. שאלות שנועדו לגרור את השיעור לנושאים שאינם קשורים עשויות לעכב את תהליך הלמידה. לעומת זאת, שאלות שמסייעות למרצה להבהיר תהליכים באמצעות דוגמאות נוספות יכולות להעשיר את הכיתה כולה, ולהעמיק את תהליך הלמידה הן של השואל והן של המרצה. נוסף על כך, ההצפה של נושאים לא ברורים במהלך השיעור מסייעת למרצה לזהות את הנושאים שבהם ישנו קושי, לחדד את נושאי הלימוד ולהבהירם בצורה טובה יותר גם בשיעורים הבאים.
מיומנות שאילת שאילות היא כישרון שניתן לפתח. קיימים קורסים וסדנאות המסייעים הן לסטודנטים והן למרצים עצמם לדעת לשאול את השאלות הנכונות כדי שהן יממשו את מטרתן. החל משאלות רטוריות המקדמות את ההרצאה הפרונטלית, ועד לשאלות היוצרות את האינטראקציה החשובה כל כך לתהליך הדידקטי.
לסיכום, מטבע הדברים, נסיים בשאלה: חשבו כיצד תוכלו לשפר את יכולתכם לשאול שאלות במהלך העבודה, החיים החברתיים, הקשרים המשפחתיים ובמהלך תהליכי הלימוד, וגלו כיצד שאלות טובות יותר מועילות לכם בשלל תחומים.
